Tuesday, July 10, 2001

Bab 5: UMNO Terengganu– Nafsu Lebih, Tenaga Kurang!

Stupid! Umno Terengganu stupid! (sekadar meminjam kata-kata Dr. Mahathir!)

T
idak ada perkara yang paling menggusarkan kepimpinan mana-mana parti selain daripada sikap ahli-ahli partinya sendiri yang ‘hilang kepercayaan’ terhadap mereka. Dan fenomena inilah yang sedang dihadapi oleh kepimpinan Umno sekarang ini. Fenomena ini pula berlaku di segenap peringkat organisasi parti itu.

Sejak beberapa tahun lalu, negara menyaksikan penghijrahan beramai-ramai ahli Umno menyertai parti-parti alternatif terutamanya PAS. Turning point yang agak ketara tentunya peristiwa kezaliman kerajaan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pun begitu, perlu diingat bahawa trend penghijrahan beramai-ramai ahli Umno ke dalam PAS ini sudah berlaku lama sebelum isu Anwar tercetus. Bukankah Anwar masih rancak turun padang dan berkempen sebagai Timbalan Presiden Umno ketika partinya tersungkur kepada PAS dalam Pilihan Raya Kecil Arau dulu?

Setelah isu Anwar tercetus, kebanjiran ahli-ahli Umno berhijrah keluar dari parti itu sudah semacam gelombang besar yang tidak dapat diempang lagi. Selain menyertai PAS, sebahagian bekas ahli Umno itu bergabung dengan aktivis politik bukan Melayu untuk membentuk Parti Keadilan Nasional (Keadilan).

Manakala sebahagian yang lain terus kekal sebagai ahli Umno, tetapi sering muncul sebagai ‘pembangkang’ di dalam parti mereka sendiri. Ketiga-tiga kelompok ahli Umno ini telah mencorakkan perubahan politik yang sangat besar dalam Pilihan Raya Umum Kesepuluh yang lalu.

Datuk Shahril Abdul Samad adalah salah seorang yang terkenal sebagai pemimpin yang critical-minded di dalam Umno. Ekoran ‘clash of the Titans’ antara Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad dan Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah untuk merebut jawatan Presiden Umno pada tahun 1987, batang tubuh Umno telah terbelah dua.

Shahril, yang pada waktu itu menjadi Ahli Parlimen BN di Johor Bahru, telah mengosongkan kerusinya itu pada tahun 1988 semata-mata untuk mencabar kekuatan BN. Dalam pilihan raya kecil selepas itu, beliau bertanding atas tiket Bebas menentang calon BN, dan menang pilihan raya tersebut dengan majoriti yang besar.

Datuk Shahril yang sama juga, akhirnya diterima kembali oleh perwakilan Umno untuk menduduki kerusi Majlis Tertinggi parti itu dalam Perhimpunan Agung Pemilihan Umno 2000 lalu. Mungkinkah itu satu lagi isyarat bahawa ahli-ahli Umno juga mahu melihat perubahan dalam pucuk pimpinan tertinggi Umno? Apa yang jelas, beliau kembali ke dalam MT bukan untuk menjadi pengampu Dr. Mahathir atau mana-mana pemimpin Umno.

Sebab itu, apabila calon BN kalah dalam Pilihan Raya Kecil DUN Lunas, Kedah, pada 29 November lalu, Datuk Shahril memberikan komentar yang sangat pedas terhadap kepimpinan BN, terutamanya Dr. Mahathir. “Punca utama yang menyebabkan kekalahan BN di Lunas adalah sikap pemimpin tertingginya, Dr. Mahathir,” tegas Shahril dalam satu temu bual dengan sebuah tabloid beberapa minggu selepas pilihan raya kecil itu berlangsung.

Bahkan, di dalam kenyataannya kepada akhbar internet Malaysiakini.com pada 30 November lalu, Shahril lebih keras lagi menyalahkan Dr. Mahathir. Beliau menyebut kekalahan BN di Lunas itu adalah disebabkan oleh “perwatakan pemimpin kita, Dr. Mahathir,” sambil mengulas tindakan Dr. Mahathir memarahi orang-orang Cina dengan menuduh mereka ekstremis dan tidak tahu berterima kasih, beberapa hari sebelum pilihan raya itu, sebagai perangai “orang tua merajuk”.

Shahril juga turut menyalahkan segolongan pemimpin Umno yang masih bersikap “mengampu bos”, hingga mengakibatkan kekalahan itu. Ini dihubungkannya dengan penggunaan terlalu banyak poster Mahathir di dalam kempen tersebut, dan kurang poster calon BN sendiri. “Dengan menampal poster-poster PM, jelaslah yang Menteri Besar Kedah hendak menunjukkan bahawa yang penting bukannya Umno atau BN menang, tetapi yang penting ialah PM menang”, kata Shahril.

Nada kritikan turut kedengaran di peringkat Pergerakan Pemuda Umno. Naib Ketuanya, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir sampai ke peringkat mengisytiharkan perletakan jawatannya sebagai tanda protes terhadap apa yang disifatkannya sebagai ‘kelemahan’ kepimpinan Umno sehingga mengakibatkan kekalahan BN di Lunas.

Aziz mendakwa bahawa Pemuda Umno tidak dapat bergerak bebas kerana ‘tangan dan kaki diikat’. Maksud tersirat dari tindakan Aziz itu dihuraikan oleh salah seorang Exco Pemuda Umno, Dr. Shamsul Anwar Sulaiman.

“Saya sudah bosan. Kita (Pemuda Umno) membenarkan beliau (Hishamuddin) menang sebagai Ketua Pemuda tanpa dicabar tetapi kini beliau seolah-olah tidak faham dengan situasi di peringkat akar umbi dan tidak faham perjuangan Pemuda,” kata Dr. Shamsul yang mengetuai Biro Antarabangsa Pemuda Umno.

Komentar itu merupakan kritikan secara terbuka terhadap kewibawaan Datuk Hishamuddin Tun Hussein sebagai Ketua Pemuda Umno. Hishamuddin dilihat sebagai ‘asyik menunggu arahan dari atas’. Arahan dari siapa lagi yang dimaksudkan kalau bukan Dr. Mahathir?

Bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato’ Seri Megat Junid bin Megat Ayob adalah seorang lagi pemimpin kanan Umno yang pernah mengkritik partinya dengan teruk. Bacalah bukunya bertajuk Getek yang telah dilancar jualannya di lubuk parti Umno (PWTC) bersempena Perhimpunan Agung Umno pada 10 Mei 2000 lalu.

Dia menceritakan perihal yang benar-benar berlaku dalam Umno dengan terperinci dan berterus-terang. Antaranya, “Orang pandang Umno meluat. Umno bukan lagi parti yang memperjuangkan bangsa, agama dan tanahair. Umno akhirnya akan hancur. Kuasanya akan terhakis, sepertimana pilihanraya yang lepas. Jangan salahkan Umno. Umno tetap Umno. Tapi kita ahli-ahli Umno yang patut disalahkan. Kita yang membuat orang ramai benci pada Umno, meluat pada Umno. Umno jadi lemah. Kuasa Umno akan terhakis dan hilang. Akhirnya Umno akan hancur. Kegemilangan Umno selama 43 tahun akan hanya tinggal dalam sejarah.”

Pada 4 Februari lalu, sekumpulan ahli-ahli Umno terdiri daripada bekas pemimpin kanan parti itu, beberapa anggota kabinet, ahli akademik dan profesional telah menganjurkan perhimpunan ‘Tak Melayu Hilang di Dunia’. Ianya diadakan sudah tentu setelah mendapat ‘lampu hijau’ daripada kepimpinan Umno. Bahkan, setelah tidak jadi diadakan di Padang Kelab Sultan Sulaiman, ia diberi tempat eksklusif di Pusat Dagangan Dunia Putra (Ibu Pejabat Umno).

Perhimpunan anjuran Barisan Bertindak Melayu (BBM) itu patutnya menjadi medan membahaskan permasalahan orang Melayu. Tetapi ia telah bertukar menjadi medan mengkritik kepimpinan Umno dan mengecam pemimpin negara.

Umno dikatakan sebagai punca perpecahan, Umno gagal membela nasib bangsa Melayu dan Dr. Mahathir dianggap lemah dan tidak mendengar kehendak akar umbi. Sedangkan sebahagian besar yang hadir dan kesemua yang berucap itu adalah ahli-ahli Umno.

Kejadian itu menyebabkan BBM yang dipengerusikan oleh Datuk Ibrahim Ali menerima kritikan daripada para pemimpin dan ahli Umno yang lain pula. Akronim BBM telah bertukar daripada maksud asalnya menjadi ‘Berahim Baham Mahathir’.

Laman web rasmi Umno, umno.online, di dalam laporannya keesokan hari menyebut “Perhimpunan BBM semalam tidak lebih sebagai retorik yang tidak membawa apa-apa erti kepada perjuangan orang Melayu”. Kecuali ucapan Tan Sri Awang Had Salleh dan Tun Ghafar Baba, idea pemidato lain menurut umno.online boleh dianggap tidak relevan.

Malah, ia menyebutkan “lebih tepat jika mereka (pemidato BBM) dipanggil wakil Ketua Pemuda PAS, Mahfuz Omar dan Ketua Pemuda Parti Keadilan Nasional (Keadilan), Ezam Mohd Noor”.

Dari kenyataan itu dapatlah disimpulkan bahawa apa yang diucapkan oleh para pemimpin BBM itu sangatlah pedas dan tajam, sehingga mereka disamakan dengan suara pembangkang!

Pertembungan dalaman Umno paling terakhir ialah tindakan Datuk Fauzi Abdul Rahman yang mengumumkan kesediaannya melepaskan jawatannya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Beserah, Pahang. Segala-galanya berlaku ekoran ketidakpuasan hatinya terhadap political manouvre yang didakwanya dilakukan oleh para pemimpin Umno Pahang, khususnya Tan Sri Khalil Yaakub.

Bukan setakat membabitkan kerusi ADUNnya, Datuk Fauzi juga telah memfailkan laporan polis terhadap Tan Sri Khalil, terutama mengenai pembabitan bekas MB Pahang itu di dalam salah laku tadbir semasa beliau menjadi ketua kerajaan Pahang dahulu. 

Bagus juga sudah ada di kalangan ahli Umno yang sedar kelemahan diri. Malangnya, kebanyakan yang tersedar itu adalah mereka yang sudah agak terpinggir, sama ada dalam parti mahu pun kerajaan. Suara mereka itu sudah tenggelam-timbul dalam Umno.

Namun, beberapa contoh yang diberikan itu jelas menunjukkan bahawa Umno semakin kehilangan wibawanya untuk terus menerajui negara. Kewibawaannya sebagai tuan politik bangsa Melayu telah dipertikaikan bukan sahaja oleh lawannya, malah oleh ahli dan pendokong Umno itu sendiri.

Malangnya, hakikat itu setakat ini gagal menyedarkan para pemimpin Umno secara keseluruhannya. Mereka semacam tidak pernah mahu menoleh ke belakang menghitung kesilapan yang telah mereka lakukan. Sebab itu Umno masih bernafsu besar untuk terus memerintah dan mendominasi arena politik tanahair.

Bahkan, di sesetengah tempat di mana Umno kalah teruk dalam pilihan raya umum lalu, terutama di Terengganu, orang-orang Umno masih bercakap besar seolah-olah Umnolah yang menang. Seolah-olah Umno masih memerintah negeri itu. Barangkali inilah perangai yang disebut orang ‘nafsu lebih, tenaga kurang’.

Persidangan Yang Ketiga, Penggal Yang Kedua, Dewan Undangan Negeri Terengganu Disember 2000 lalu menjadi salah satu saksi betapa Umno Terengganu sebenarnya masih dalam keadaan nanar. Para pemimpinnya seolah-olah masih tidak sedar bahawa mereka sebenarnya telah kalah, dan tidak lagi memerintah negeri itu.

Disebabkan kenanaran itulah, Setiausaha Badan Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Ismail Said telah menulis surat rasmi kepada Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu, Dato’ Senara Muda Haji Mazlan Hashim, meminta ketua pentadbir kerajaan negeri itu mengarahkan para pegawai dan kakitangan kerajaan negeri hadir ke suatu majlis taklimat mengenai royalti minyak oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Rais Yatim. Majlis berkenaan adalah anjuran Badan Perhubungan Umno Terengganu.

Perkara ini telah dijelaskan sendiri secara panjang lebar dan profesional oleh Dato’ SUK dalam sidang DUN berkenaan. Menurut beliau, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Abdul Halim Ali, telah mengiyakan tindakannya melarang para pegawai kerajaan negeri menghadiri majlis berkenaan, kerana ia dianjurkan oleh sebuah parti politik.

“Dato’, you had done the right thing”, beliau memetik jawapan Tan Sri Halim. Bahkan, apabila Halim mengajukan persoalan ini kepada Perdana Menteri, beliau (PM) juga mengiyakan tindakan SUK Terengganu itu.

Malah PM menambah lagi, “how could Umno Terengganu be so stupid!”. Dan Dr. Mahathir, menurut Dato’ SUK Terengganu, menambah lagi, “they (Umno Terengganu) deserve to lose the last election”.

Stupid! Umno Terengganu stupid! (sekadar meminjam kata-kata Dr.Mahathir). Sebab itu para pemimpin Umno Terengganu sanggup mengeluarkan arahan kepada pegawai kerajaan negeri, walau pun mereka sudah tidak memerintah negeri. Dan perlakuan sebegini tidak terhenti sekadar di peringkat tertinggi pentadbiran. Di peringkat akar umbi, seperti di daerah-daerah dan mukim-mukim, campurtangan berterusan para pemimpin Umno di dalam hal ehwal pentadbiran masih jelas berlaku.

Umpamanya, Umno masih menggunakan ‘goodwill’ hubungan lama para pemimpinnya dengan para pegawai dan kakitangan kerajaan negeri untuk manfaat politik parti Umno/BN. Pejabat Pertanian, Pejabat Kebajikan Masyarakat dan Pejabat Agama Daerah, yang banyak terlibat dengan pengagihan berbagai bentuk bantuan kepada anggota masyarakat sering menjadi tumpuan ‘pressure’ para pemimpin Umno.

Kerap berlaku, para pegawai lebih banyak merujuk kepada pemuka-pemuka Umno setempat dalam menentukan senarai penerima-penerima bantuan. Sebabnya, para pegawai berkenaan masih ‘malu mata’, hasil bersaing rapik terlalu lama dengan orang-orang Umno. Itulah yang dikatakan ‘goodwill’.

Ada juga para pemimpin atau orang kuat Umno yang sememangnya menjadi orang kuat di jabatan-jabatan kerajaan negeri. Mereka ini tidak segan silu memanfaatkan kedudukan mereka di pejabat-pejabat tertentu kerajaan negeri untuk kepentingan Umno.

Satu contoh ketara ialah satu iklan yang disiarkan sebuah akhbar harian mengenai ‘Program Kail Dulu, Kini dan Selamanya’ anjuran Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Setiu. Iklan berkenaan secara jelas menggunakan talian telefon Pejabat Majlis Daerah Setiu sebagai talian hubungan.

Bahkan, pejabat berkenaan turut dijadikan sebagai ‘urusetia’, tempat para peserta mendapatkan borang penyertaan untuk program berkenaan. Sedangkan PAS sebagai parti yang memerintah pun tak sanggup menyalahgunakan pejabat kerajaan negeri sejauh itu.

Ada juga dipertuturkan bagaimana pihak berkuasa tempatan di sebuah daerah menggunakan sepenuhnya lori, kanopi dan segala peralatannya untuk menyambut kedatangan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ke daerah berkenaan tahun lalu. Sama ada kejadian itu berlaku disebabkan ketua jabatan berkenaan seorang yang ‘biul’ dan tidak tahu peraturan atau disebabkan mereka ditekan oleh pihak yang lain, itu tidak dapat dipastikan.

Namun, mengambil iktibar daripada beberapa kejadian lain, menyebabkan kita sukar  untuk menolak dakwaan bahawa campurtangan Umno Terengganu dalam kerja-kerja sabotaj seumpama itu amatlah ketara. Kedua-dua kes yang dinyatakan di atas telah diberi perhatian serius oleh pihak pentadbiran negeri.

Isu Tabika Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) menumpang di balairaya-balairaya milik kerajaan negeri juga merupakan satu lagi bukti betapa Umno Terengganu bernafsu besar tetapi kekurangan tenaga. Bagi sebahagian masyarakat di negara ini, Kemas adalah sinonim dengan Umno.

Bukan suatu rahsia lagi betapa guru-guru Kemas dan sekalian yang terlibat dengan kelas jahitan, masakan dan sebagainya yang dianjurkan oleh jabatan berkenaan rata-rata terdiri daripada wanita atau kaum ibu yang sangat ‘kemas’ berpaut kepada Umno.

Dalam beberapa kes yang berlaku, ditohmahkanlah kononnya pihak Jawatankuasa Syura Rakyat (JSR) setempat telah bertindak mengusir Kemas dari balairaya, sebagai tindakan balas dendam politik. Sedangkan pihak Kemas Negeri memperakui pernah menerima surat arahan daripada JSR-JSR terbabit lama sebelum penggal persekolahan bermula. Pihak JSR telah memaklumkan bahawa ia berhasrat menggunakan balairaya tersebut untuk berbagai aktiviti kemasyarakatan dan juga pendidikan fardhu ain.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Alam Sekitar, Wan Abdul Muttalib Embong memberitahu pemberita (3 Januari 2001) bahawa pihak Kemas tidak memperbaharui permohonan menggunakan bangunan milik kerajaan negeri bagi tahun ini.

Menurut beliau lagi, tindakan tidak diambil sebelum ini kerana kerajaan negeri bersetuju membenarkan Kemas beroperasi di bangunan itu untuk tahun lalu. Pihak Kemas juga memperakui bahawa telah menerima surat bertarikh 17 Januari 2000 (tahun lalu) memberi kebenaran “sementara” untuk meneruskan operasi tabika di balairaya-balairaya kerajaan negeri sebelum mendapat premis gantian.

“Untuk membolehkan Kemas terus beroperasi di bangunan itu, Kemas sepatutnya mengemukakan permohonan baru bagi menggunakan bangunan itu tahun ini. Itu adalah prosedur biasa, sebelum menggunakan bangunan perlu mendapatkan kebenaran pemiliknya terlebih dahulu”, kata Wan Abdul Muttalib. Malangnya, prosedur biasa itu, sama ada sengaja atau tidak, telah tidak dilaksanakan oleh pihak Kemas.

Perangkaan sebenar jumlah balairaya di seluruh negeri, dan jumlah yang masih digunakan oleh Kemas sehingga Disember 2000 yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri jelas menunjukkan bahawa Kemas sebagai sebuah institusi Umno juga tidak terlepas dari sifat ‘bernafsu lebih, tenaga kurang’.

Jadual dibawah dengan jelas menunjukkan perbezaan ketara penggunaan premis kerajaan untuk aktiviti masing-masing antara Kemas, Tabika Perpaduan (kelolaan Jabatan Perpaduan Negara) dan Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI- kelolaan PAS).

Ertinya, sehingga Disember 2000, terdapat 355 buah balairaya milik kerajaan di seluruh negeri yang digunakan oleh Kemas dengan selesa tanpa sebarang gangguan. Kemurahan hati pihak kerajaan negeri membenarkan Kemas terus beroperasi di lebih 300 balairaya sementara mendapat tempat gantian itu, sepatutnya dihargai.

Sebaliknya, sikap pihak Kemas dengan pertolongan media massa membesar-besarkan isu di satu-dua buah balairaya yang berlaku perselisihan faham itu jelas menggambarkan tabiat Kemas yang tidak tahu berterima kasih.

Daerah
Jumlah Balairaya
Jumlah Digunakan oleh Kemas
Jumlah Digunakan oleh Jabatan Perpaduan
Jumlah Digunakan oleh PASTI (2001)
K. Terengganu
210
139
3
-
Hulu Terengganu
96
48
-
1
Besut
78
51
-
1
Marang
72
48
-
-
Setiu
70
15
2
3
Kemaman
63
34
3
4
Dungun
47
20
1
7
Jumlah
636
355
9
16

Langkah kerajaan negeri membenarkan Kemas untuk terus menggunapakai lebih 300 balairaya di seluruh negeri sepatutnya menjadi bukti bahawa PAS tahu menilai kepentingan pendidikan terhadap anak-anak. Tambahan pula, di masa yang sama institusi pra-sekolah anjuran PAS, iaitu PASTI tidak digalakkan memanfaatkan kemudahan balairaya milik kerajaan negeri.

Terdapat 206 buah PASTI di seluruh negeri Terengganu, dan hanya 16 yang beroperasi di balairaya-balairaya milik kerajaan negeri. Sebahagian besar mereka hanya menumpang operasi di surau/balaisaf persendirian atau bangunan-bangunan yang sangat dhaif. Tidak kurang juga yang menggunakan bangsal keropok atau bangsal pukat yang terpaksa diubahsuai dengan belanja ahli-ahli qaryah masing-masing.

Itulah sifat orang PAS! Mereka tidak bertema’a untuk menggunakan ‘peluang’ kuasa yang ada. Jika sungguh PAS mengamalkan sikap balas dendam dan diskriminasi politik, sudah tentu PASTI milik PAS diberikan keutamaan menggunapakai balairaya-balairaya milik kerajaan negeri itu.

Itu belum lagi disebut mengenai balairaya-balairaya yang sewenang-wenangnya dimilik-peribadikan oleh beberapa bekas ketua kampung. Sehingga kini masih banyak balairaya yang dibina dengan peruntukan kerajaan negeri (dan di atas kertasnya adalah hak milik kerajaan negeri) gagal dimanfaatkan oleh rakyat yang bukan kelompok ahli dan penyokong Umno.

Perangkaan yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri mengenai bilangan balairaya yang masih tidak dapat digunakan oleh JSR sehingga akhir tahun 2000 lalu ialah sebanyak 171 buah. Pecahan mereka mengikut daerah-daerah ialah Kuala Terengganu (50 buah), Hulu Terengganu (1), Besut (27), Marang (8), Setiu (44), Kemaman (27), dan Dungun (14).

Di dalam banyak hal, apabila Jawatankuasa Syura Rakyat (JSR) di kampung berkenaan ingin menggunakannya untuk bermesyuarat, berbagai karenah birokrasi terpaksa didahului. Ada ketua kampung, selaku Pengerusi JSR, yang terpaksa merendah diri ‘meminta kebenaran’ dari pemegang kunci balairaya berkenaan, “pinjam balairaya sekejap!” Seolah-olah Umno lebih berkuasa daripada Pengerusi JSR setempat!

Kisah bagaimana beberapa Pengerusi Jawatankuasa Masjid di Terengganu yang enggan menyerahkan pentadbiran masjid di qaryah masing-masing kepada jawatankuasa baru juga sealiran dengan sikap para pemimpin atasan Umno.

Habis segala tiang seri, tangga batu, kolah baru dan kipas siling diungkit usul sebagai hasil usaha gigih mereka (para pemimpin kampungan Umno) membinanya. Seolah-olah sebuah masjid yang lengkap dengan segala peralatan itu di bina di atas tanah tok sedara mereka, menggunakan duit saku mak-bapak mereka!

Sebab itu, mereka merasakan mereka berkuasa penuh di atas masjid kampung mereka. Mereka boleh mempersetankan apa jua arahan kerajaan atau Pejabat Agama Daerah. Mereka boleh pilih imam dan bilal mereka sendiri, walau pun peraturan yang selama ini mereka junjung jelas mengatakan itu tidak boleh. Mereka boleh bertindak berani, ‘walk out’ dan tidak mendirikan solat Jumaat, semata-mata kerana tidak berkenan dengan khatib atau imam yang bertugas (daripada PAS).

Tragedi rampasan atau lebih kerap disebut oleh para pemimpin kerajaan Terengganu sebagai ‘rompakan di siang hari’ ke atas terimaan hasil petroleum merupakan kemuncak nafsu besar Umno Terengganu untuk terus menganggap diri mereka sebagai pemerintah negeri. Ekoran ‘wang ehsan’ yang didakwanya telah diterima dari pihak Petronas, para pemimpin Umno di segenap ceruk negeri mula bercakap besar. Mereka mula menjaja projek, menggerakkan kerja-kerja kebajikan dan mewujudkan ‘kerajaan kedua’ di negeri Terengganu.

Sungguh, mereka itu muka tak malu! Para pemimpin Umno Terengganu masih tidak malu mendakwa mewakili rakyat, walau pun sudah kalah! Sebab itu mereka menyibuk mahu mengurus wang royalti petroleum, kononnya bagi pihak rakyat.

Jelas sekali mereka itu tidak tahu menghormati demokrasi, dan setelah hampir dua tahun berlalu, mereka masih belum bersedia menerima kekalahan secara demokratik. Barangkali inilah yang disebut orang sebagai ‘nafsu lebih, tenaga kurang’.

(Artikel ini adalah Bab 5 dari buku ketiga tulisan Mohd Nasir Awang berjudul: Terengganu Lepasi Pantang – Kuasa Yang Menjerat?, diterbitkan oleh Rangkaian Minda Publishing, Batu Caves, Selangor, pada 2001)

No comments:

Post a Comment