Tuesday, November 30, 2010

Islam Jemaah tumpas, Ayah Pin terlepas?

Belum terlalu lambat rasanya untuk mengalungkan tahniah kepada pihak berkuasa agama negara kita, khususnya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) atas kejayaannya menumpaskan satu lagi kumpulan ajaran sesat, Jumaat lalu.
Media melaporkan seramai 21 pengikut ajaran Islam Jemaah ditahan di sebuah surau persendirian di Kampung Tangkas, Bangi, selepas mereka mengadakan ‘solat Jumaat’ di situ pada hari berkenaan.
Ajaran Islam Jemaah difatwakan salah dan sesat pada 1998. Antara ajarannya ialah menolak hukum ijmak dan qias (hanya berpegang kepada hukum al-Quran dan hadis), tidak perlu menyembelih haiwan untuk dimakan dan menolak ajaran Mazhab Syafie.
Ekoran penahanan mereka itu, Jakim mengingatkan umat Islam agar tidak mengambil jalan singkat menyertai mana-mana pertubuhan yang sudah dikenalpasti dan diwartakan sesat oleh kerajaan.
Ketua Pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abd Aziz, malah dipetik media sebagai memberi amaran keras kepada mana-mana pihak yang cuba menghidupkan semula ajaran sesat agar bersedia menghadapi tindakan pihaknya.
“Kalau ada yang cuba nak menghidupkan kembali pergerakan (ajaran sesat) kita akan ambil langkah pencegahan dengan bantuan agensi keselamatan. Siapa yang berani nak cuba, bersedialah untuk dikenakan tindakan,” cabarnya.
Tidak syak lagi, dapat kita simpulkan bahawa tindakan tegas Jakim itu membuktikan kecekapannya membanteras aktiviti menyesatkan dalam masyarakat, khususnya ajaran salah dan sesat. Manakala kenyataan tegas tadi pula menggambarkan keseriusan pihak berkuasa agama itu menghalang fahaman karut berleluasa.
Dukacitanya, keseriusan dan kecekapan sama tidak berlaku dalam kes ‘Kerajaan Langit’ di Terengganu. Setakat ini, tidak ada tindakan konkrit yang boleh disifatkan sebagai muktamad sama ada dari Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) mahu pun Jakim sendiri dalam membanterasnya.
Sebaliknya, semakin diperkatakan orang mutakhir ini bahawa ajaran tersebut kini sedang dihidupkan semula. Beberapa media cetak arus perdana bulan lalu turut melaporkan maklumat diperolehi mereka secara eksklusif oleh wakil mereka sendiri yang bersemuka dengan pemimpin ajaran itu, bahawa usaha menghidupkan semula ajaran tersebut dilakukan secara terbuka.
Majlis Fatwa Negeri Terengganu telah mengisytiharkan ajaran dipelopori Ariffin Mohamad di Besut adalah sesat, mengikut Seksyen 25, Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam Terengganu 1986.
Ariffin, atau lebih dikenali sebagai Ayah Pin, memimpin sebuah perkampungan dan ajaran dinamakan “Kerajaan Langit” berpusat di Kampung Batu 13, Hulu Besut. Beliau pernah mengisytiharkan secara terbuka meninggalkan Islam pada 1998.
Begitu juga para pengikutnya. Bagaimana pun, mereka seakan bebas mengamalkan ajaran itu tanpa sebarang tindakan dari pihak berkuasa agama buat beberapa lama.
Ayah Pin hanya ditahan setelah kerajaan Terengganu berada di bawah pemerintahan PAS. Beliau dibicarakan atas dakwaan menghina Islam.
Pada 27 Jun 2001, dia didapati bersalah oleh Mahkamah Rendah Syariah Besut dan dihukum penjara selama 11 bulan serta denda RM2,900.
Pada Julai 2005, kerajaan negeri di bawah Barisan Nasional (BN) dipaksa keadaan untuk melakukan operasi menahan pengikut-pengikut ajaran Kerajaan Langit. Segala binaan dan replika berbagai bentuk yang mempunyai signifikan tersendiri bagi ajaran itu di perkampungan mereka juga dirobohkan.
Pada zahirnya ia memperlihatkan ketegasan dan keberanian BN membanteras ajaran sesat. Namun, sebenarnya tindakan itu dilakukan secara terpaksa. BN merasa serba-salah apabila dicemuh rakyat kerana tergamak meroboh rumah rakyat yang diperolehi secara sah di beberapa Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) di seluruh negeri.
Ia juga dianggap biadab apabila sanggup menyondol sebuah masjid di perkampungan Bujal, Kemaman, semata-mata atas perkiraan politik rakusnya. Ekoran itu, BN dicemuh, antaranya dengan kata, “mengapa masjid diroboh, sedangkan binaan di kampung ajaran sesat (Kerajaan Langit) tidak disentuh?”
Lalu, disebabkan rasa malu dan tercabar serta sebagai mengimbangi kemarahan rakyat akibat tindakan jahatnya terhadap rumah Allah itu, BN terpaksa bertindak terhadap kumpulan Ayah Pin. Hampir 80 pengikut ajaran itu ditahan.
Ayah Pin sendiri bagaimana pun kekal bebas dan tidak pernah ditangkap hingga kini. Cerita mengenainya tenggelam-timbul. Cakap-cakap dalam masyarakat sering mengakui beliau masih berada di perkampungan itu dan kerap mengumpulkan kembali para pengikutnya.
Bulan lalu perkara itu disahkan beberapa media cetak. Para pengikutnya berkumpul kembali mendengar ajaran Ayah Pin. Antara mereka dari Selangor, Pahang dan Johor. Mereka termasuk peguam, pegawai bank, guru serta penduduk Orang Asli dari Rompin.
Dalam pengajarannya yang turut disaksikan wakil media, Ayah Pin menceritakan pengalamannya naik ke langit hingga ke arasy ketujuh untuk meninjau keadaan syurga dan neraka. Beliau mendakwa turut menyertai sesi mesyuarat bersama malaikat, jin dan iblis.
“Saya dilantik sebagai wakil ‘Kerajaan Langit’ untuk memantau keadaan di atas dunia dan ditugaskan supaya memastikan ia selamat dan tiada sebarang sengketa sesama sendiri, baik yang beragama Islam, Kristian, Buddha dan Hindu,” media memetik katanya (rujuk Berita Harian & Harian Metro, 7 Oktober 2010).   
Ayah Pin juga seakan mencabar pihak berkuasa menahannya apabila mengakui masih tinggal di kampung tersebut dan tidak melarikan diri. Beliau amat yakin tidak akan ditahan kerana percaya ajarannya tidak mengancam keselamatan negara.  
Catatan seorang saksi (eyewitness account) sebagaimana dihuraikan secara terperinci oleh wakil media tersebut membuktikan bahawa Ayah Pin memang berada di perkampungan tersebut dan kembali aktif menyebarkan ajaran sesatnya.
Daripada butir cakap dan pengakuan beliau, sepertimana dicatatkan wakil media itu, terbukti juga Ayah Pin tidak pernah insaf, bertaubat atau kembali kepada ajaran Islam. Beliau sebaliknya masih tebal dengan pendirian sesatnya.
Keterangan beberapa penduduk yang mendakwa melihat sendiri kelibat Ayah Pin di perkampungan berkenaan juga mengukuhkan lagi dakwaan bahawa ketua ajaran sesat itu memang berada di situ.
Malangnya, pihak berkuasa seakan-akan tidak ada kepekaan terhadap perkembangan tersebut. Dalam reaksinya, Exco Agama negeri sekadar mengatakan pihaknya tidak menerima apa-apa laporan kegiatan pemimpin ajaran sesat itu (rujuk Berita Harian, 8 Oktober 2010). Cheh!
Pasukan polis pula, yang selama ini sangat terkenal cekap dan amat pantas bertindak terhadap penjenayah atau pihak yang disyaki, sekadar mengatakan tiada maklumat mengenai pemimpin tersebut. (Harian Metro, 8 Oktober 2010).
Justeru, di mana silapnya sehinggakan tindakan terhadap pemimpin yang secara terbuka menyatakan pendirian sesatnya itu gagal dilaksanakan? Apakah pihak berkuasa sengaja buat-buat tidak tahu?
Ataukah benar sepertimana didakwa Ayah Pin, bahawa pihak berkuasa tidak akan dapat mengambil tindakan terhadapnya kerana tidak mengancam keselamatan negara, walau pun secara terang-terangan merosakkan akidah umat Islam?
Barangkali keseriusan dan kecekapan Jakim dalam bertindak terhadap kumpulan Islam Jemaah tadi wajar diperturunkannya kepada JHEAT. Atau mungkin kes ini perlukan Jakim sendiri mengambil perjalanan menyelesaikannya secara muktamad.

Artikel ini telah disiarkan dalam Harakahdaily.net pada 30 November 2010

Monday, November 29, 2010

Zon bebas cukai Tasik Kenyir untuk siapa?

Bersungguh benar nampaknya Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said mempertahankan perancangan kerajaannya membangunankan zon bebas cukai di Tasik Kenyir. Dengan nada separuh “melenting”, beliau menafikan sekeras-kerasnya projek diumumkannya bulan lalu itu sekadar gimik politik.

Sebagai bukti kesungguhan pihaknya merealisasikan projek berkenaan, Ahmad turut memaklumkan beberapa perkembangan positif melibatkan kerja-kerja awal pembinaannya. Ia termasuk kerja pembersihan tapak di Pulau Bayas dan pemasangan kabel elektrik sepanjang 23 kilometer dari daratan ke pulau tersebut.

Sehubungan itu, katanya, jabatan terbabit juga diarah melaksanakan kerja pembinaan secara ‘fast track’ bagi memastikan sekitar Ogos 2012 nanti Tasik Kenyir dapat beroperasi sebagai kawasan bebas cukai.

Ahmad menjangka pengoperasian kawasan itu akan menarik kehadiran 10 juta pelancong setahun, sekali gus mengubah lanskap ekonomi negeri dan daerah itu.

Penerangan terperinci itu dipercayai sebagai mengulas kenyataan beberapa pemimpin PAS Terengganu sebelum itu yang meragui kesungguhan kerajaan negeri merealisasikan projek berkenaan. Malah ada yang menilainya sebagai hanya gimik politik.

Menurut mereka, sejarah telah membuktikan beberapa perancangan yang diumumkan para pemimpin Barisan Nasional (BN) Terengganu sebelum ini tidak menjadi kenyataan.

“Beberapa tahun sebelum ini juga, pengumuman menjadikan Kuala Berang sebagai Bandar Bawah Tasik dan kawasan Pelabuhan Darat turut dilakukan, namun sehingga kini tiada yang berlaku, sebaliknya hilang begitu saja. Rakyat telah ditaburkan janji kosong,” kata Bendahari PAS Terengganu, Muhyiddin Abdul Rashid.

Beliau juga tidak yakin kajian terperinci telah dilakukan sebelum projek zon bebas cukai Tasik Kenyir itu diumumkan. Selaku bekas Ahli Parlimen Hulu Terengganu, beliau mendakwa keadaan geografi di Tasik Kenyir tidak sesuai untuk projek berkenaan dan dijangka menimbulkan pelbagai masalah jika perancangan itu dilaksanakan kelak.

Kebimbangan Muhyiddin itu terbukti berasas. Dalam reaksi pertama Ahmad sebelum ini, beliau mengakui lokasi asal dicadangkan untuk pembangunan kompleks beli-belah di Pulau Bayas terpaksa dipindah apabila kajian lanjut mendapati tapak asal itu termasuk dalam zon angin lintang.

Bagaimana pun, kesilapan awal itu tidak menghalang Ahmad meneruskan hasratnya. Selain Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang telah dilibatkan dalam kerja pemasangan kabel elektrik, pihak Kastam Diraja Malaysia (KDRM) juga sudah mengenalpasti kekuatan anggota penguatkuasanya dan menyatakan komitmennya memastikan zon berkenaan tidak dibolosi para penyeludup apabila beroperasi kelak.

Menilai kepada kesungguhan Ahmad, dan keterlibatan secara serius beberapa pihak lain sedari awal, kita boleh akui projek itu bukan lagi janji kosong. Sekurang-kurangnya ia tidak akan menerima nasib seperti Kuala Berang yang sebelum ini dijanji untuk dibangunkan sebagai Bandar Bawah Tasik dan Pelabuhan Darat.

Hasrat Ahmad itu juga besar kemungkinan tidak akan berakhir seperti angan-angan bekas Ahli Parlimen Hulu Terengganu, yang sempat hanya separuh penggal menjadi Timbalan Menteri Kewangan, apabila mengumumkan akan membina sebuah lapangan terbang baru di kawasan berkenaan.

Ia hingga kini menjadi bahan tawa orang apabila projek itu tidak pernah diambil sebarang perjalanan menjayakannya. Ia sekadar syok sendiri pemimpin itu mengumumkannya, sekali gus membuktikan ia memang hanya gimik politik.

Jika tidak disebabkan kes-kes yang lalu itu, nescaya tidak mudah bagi rakyat mempercayai dakwaan mana-mana pihak bahawa sesuatu pengumuman projek besar oleh BN sekadar gimik politik. Tabiat pemimpin BN sendiri yang gemar menabur janji kosong dan mempermainkan kepercayaan rakyat menyebabkan mereka sukar percaya apa juga pengumuman dibuat, sehingga ia terbukti menjadi kenyataan.

Biar pun nanti cadangan Tasik Kenyir sebagai zon bebas cukai menjadi realiti, rakyat Terengganu masih ada sebab munasabah mempersoalkan manfaat bakal diperolehi mereka.

Pertama, kawasan itu agak terpencil di hujung negeri. Ia bukan kawasan laluan biasa, tetapi tempat yang perlu dituju secara khusus. Sudah tentu ia bukan tempat yang mampu dikunjungi semua orang untuk membeli-belah, terutama rakyat bawahan yang berpendapatan rendah.

Kedua, pembinaan zon bebas cukai juga bukan penyelesaian yang baik untuk meringankan beban hidup rakyat. Zon berkenaan bermatlamat menyediakan peluang rakyat membeli-belah, menggalakkan rakyat berbelanja.

Ia tempat untuk orang berduit menghabiskan duit mereka, sedangkan rata-rata rakyat Terengganu berdepan himpitan hidup yang semakin membebankan. Jangan dikatakan untuk bermewah, untuk memenuhi keperluan hidup pun mereka terpaksa berjimat.

Begitu juga hasrat mengubah lanskap ekonomi dan menarik pelancong. Cita-cita sama turut disebut BN dalam merasionalkan belanja ratusan juta membangunkan dua pulau di muara Sungai Terengganu, iaitu Pulau Duyong dan Pulau Wan Man, lima tahun lalu.

Hingga kini kerajaan negeri masih terkial-kial membuktikan kejayaannya mencapai hasrat itu, sedangkan belanja ratusan juta dihabiskannya terus dipertikaikan rakyat negeri itu sendiri. Sebab itu rakyat berhak bertanya, pembangunan mewah itu sebenarnya untuk siapa?

(Artikel Mat Zain Mat Isa ini disiarkan tabloid Harakah, Bil: 1592, 29 November 2010, dengan tajuk sama di ruangan Kolumnis, F21)

Monday, November 22, 2010

PAS tak boleh ganti Umno semua perkara

Dalam keghairahan para pemimpin dan pendokong PAS menyuarakan kesediaan mengganti Umno di persada politik tanahair, parti itu jangan lupa bahawa ia bukan Umno. Biar pun kedua-dua parti itu berteraskan dokongan orang Melayu, mereka sebenarnya amat berbeza dalam banyak perkara.

PAS mungkin boleh menggantikan Umno sebagai teraju kepimpinan negara. Syaratnya, sepertimana disuarakan banyak pihak, ia mesti membuktikan kemampuannya memenangi sejumlah kerusi yang diperuntukkan kepadanya.

Oleh kerana di kebanyakan kerusi lawan PAS adalah Umno, kemenangannya dalam pilihan raya secara tidak langsung menjadi bukti PAS lebih berupaya menambat hati pengundi dan rakyat berbanding Umno.

Meski pun nantinya hasrat itu berjaya direalisasikan PAS, itu tidak bermakna ia berjaya mengambil alih sepenuhnya peranan dan tugas ditinggalkan parti musuh tradisinya itu. PAS perlu akui, dan para pendokongnya mesti terima hakikat bahawa ada perkara yang PAS tidak akan dapat menggantikan Umno.

Dalam sepak terajang politik, ada bidang di mana PAS perlu akui ia tidak ada kepakaran atau kepandaian setanding Umno. Atau, jika pun PAS boleh berusaha membina kepandaian dan kemahiran tersebut, orang tidak akan percaya PAS tergamak melakukan sepertimana pernah dibuat Umno sebelumnya.

Salah satu kepakaran Umno yang sukar ditanding mana-mana pihak ialah keupayaannya memutarbelit fakta, membelakangkan kebenaran dan memanipulasi seluruh alat propaganda. Ada benda yang tidak dibuatnya, terutama berkaitan kepentingan rakyat dan agama, tetapi digambarkan telah dilaksanakannya dengan penuh kesungguhan.

Sebaliknya, biar pun begitu banyak kebajikan sama dilakukan parti lawan, Umno ada keupayaan menyembunyikan gambaran positif untuk itu. Tabiat itu amat berdarah daging dalam batang tubuh Umno di segenap lapisan organisasinya.

Insya Allah PAS nantinya (selepas mengambil alih tampuk pemerintahan negara) mungkin ada akses dan penguasaan lebih realistik terhadap berbagai saluran media arus perdana. Ia juga ada berbagai ruang dan peluang yang memudahkannya memutarbelit fakta atau menyembunyikan kesilapannya, jika ia mahu.

Namun itu belum tentu menjadikannya bersedia mengulangi tabiat buruk dan jahat itu. Penghalang utama PAS berbuat demikian ialah pegangan kuatnya kepada Islam sebagai dasar perjuangan. Islam yang dijadikan rujukan terhadap setiap keputusan dan tindakan parti menyebabkan para pemimpin PAS amat tidak pandai berbohong atau memutarbelit fakta.

Perkiraan dosa-pahala di atas setiap perkataan dan perbuatan juga menyebabkan para pemimpin dan ahli PAS berfikir banyak kali sebelum menutur atau melakukan sesuatu.  Ada ketikanya mereka mengambil sikap “mengalah” dan membiarkan Umno menguasai keadaan semata-mata atas perkiraan itu.

Contoh agak ekstrem, pernah dalam beberapa kes pemimpin dan petugas PAS meninggalkan tempat pembilangan undi kerana kesuntukan masa menunaikan solat. Sedangkan petugas Umno selaku parti lawan tidak berbuat demikian.

Lalu, sebaik kembali semula selepas itu, keputusan dapatan undi amat jauh berubah. Seakan ada ‘silap mata’ berlaku seketiadaan mereka dalam masa singkat itu. Natijahnya, calon PAS diisytiharkan kalah. Itu memang pernah berlaku.

Maka apakah selepas ini PAS sanggup memfatwakan petugasnya boleh meninggalkan solat semata-mata demi menjamin tiada penipuan dalam proses pengiraan undi? Demi Allah, Umno telah membuktikan ia tidak perlu menunggu hal itu difatwakan.

Pegangan Islam liberal Umno yang mengutamakan kepentingan politik berbanding tuntutan agama itu antara perkara yang tidak mungkin dapat diganti oleh PAS. Umno telah membuktikan ia bersedia mengenepikan tuntutan agama sekiranya pada perkiraannya memenuhi tuntutan itu boleh merugikan politiknya.

Satu contoh lain ialah sikap bangang para pemimpin kerajaan dari parti itu yang tergamak menghapuskan bantuan untuk sekolah agama rakyat. Umno jangan pula mahu menafikan betapa selama lebih 50 tahun memerintah negara parti itu telah menafikan bantuan lebih berpatutan kepada sekolah-sekolah agama rakyat, termasuk institusi pondok, semata-mata kerana melihat ia sarang perkaderan paling subur untuk PAS.

Sehinggakan ada pemimpin Umno menegaskan pegangannya, “di mana ada pondok, di situ ada PAS”. Lalu, di atas premis menghapuskan tapak dan lubuk kekuatan PAS, Umno bukan sahaja menganaktirikan institusi agama rakyat, malah menghasut rakyat memandangnya dengan gambaran amat negatif.

Apa yang berlaku di Terengganu beberapa tahun lalu juga boleh dijadikan contoh. Kerajaan pimpinan PAS tidak mengarahkan pihak berkuasa tempatan menyita atau menutup operasi sebuah bangunan menempatkan pejabat Umno satu bahagian di negeri itu, walau pun ia beroperasi tanpa sijil layak menduduki (CF).

Sebaliknya, Umno yang kembali berkuasa beberapa tahun kemudian tergamak menyondol ranap sebuah masjid yang diluluskan pembinaannya oleh kerajaan PAS, semata-mata di atas premis ia dijadikan pusat aktiviti para penyokong PAS.

Demi Allah, sikap jahat Umno itu tidak akan dapat diganti PAS. Selaku parti yang berpegang teguh kepada prinsip keadilan dan keterbukaan dalam Islam, PAS tidak mungkin akan sanggup mengutamakan kepentingan politik sehingga membelakangkan hak dan kepentingan pihak lain.

(Artikel Mat Zain Mat Isa ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1590, 22 November 2010 di ruangan Kolumnis, F21, dengan tajuk sama)

Friday, November 12, 2010

Umno jangan buat Ku Li macam batang tebu

Ketara benar perbezaan sanjungan dan penghormatan diberikan para pemimpin dan pendokong Barisan Nasional (BN) terhadap Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah (Ku Li) di antara sebelum dan selepas usainya Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas, Kelantan, minggu lalu.

Sedari awal Ketua Umno Bahagian Gua Musang itu diura-urakan bakal menerajui jentera kempen BN di Galas, beliau dipuji melangit dan digambarkan sebagai tidak ada tolok bandingnya menggalas tugas tersebut. Namun, segala sanjungan dan perhatian terhadap beliau bagaikan lenyap serta-merta sebaik pilihan raya kecil itu menutup tirai.

Keputusan Umno melantik Ku Li sebagai Pengarah Pilihan Raya Kecil BN di Dun Galas diumumkan Timbalan Presiden parti itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, 28 September. Ia bagaimana pun dibuat tanpa kehadiran mahu pun persetujuan Ku Li. Beliau malah dilaporkan berada di luar negara ketika itu.

Lalu sejak itu para pemimpin Umno berlumba memberikan kata sambutan atas keputusan itu. Media arus perdana yang memang menjadi alat propaganda utama BN pula ikut memberikan gambaran indah dan ulasan positif atas pelantikan itu.

Melantik Ku Li dianggap pilihan paling tepat berdasarkan pengalaman dan pengaruhnya. Beliau dikatakan sinonim dengan Gua Musang. Pemimpin yang tidak pernah kalah di situ sejak lebih 40 tahun lalu. Penduduk jajahan itu disifatkan penyokong tegar Ku Li.

Bukan setakat itu malah anak raja yang pernah terbuang dari Umno itu turut diura-urakan antara tokoh terbaik jika dijadikan calon BN. Cadangan disuarakan Pemuda Umno itu disambut kesediaan Muhyiddin menimbangkan perkara itu.

Bahkan, soal penentuan siapa calon BN digambarkan sebagai kuasa penuh Ku Li mencadangkannya. Jika Ku Li menolak dirinya sendiri dicalonkan, penggantinya mestilah seorang yang dipersetujuinya. Manakala nama dicadang Ku Li mesti disokong semua pihak.

Perbahasan itu telah berlangsung sedemikian rupa walau pun Ku Li belum pulang dan masih tidak memberikan kata putus atas pelantikannya. Beliau diperajakan segenap lapisan kepimpinan parti yang pernah mengkhianatinya dulu.

Kepulangannya dari luar negara disambut bagaikan pemimpin tertinggi negara atau pemimpin besar negara asing. Ada menteri, timbalan menteri dan puluhan orang-orang besar parti mengenepikan agenda harian semata-mata untuk memastikan berada di lapangan terbang sebaik Ku Li tiba. Sudah berapa lama agaknya beliau tidak diberikan penghormatan setinggi itu?

Pujian dan kata sambutan para pemimpin BN lebih mencurah sebaik Ku Li mengesahkan menerima pelantikan itu. Beliau disifatkan menepati selera pengundi dan serasi dengan rakyat. Bahkan, penerimaannya dianggap telah memberi kemenangan moral kepada BN.

Sejak itu segala yang berkaitan perjalanan jentera BN di Galas terpulang kepada Ku Li. Beliau berkuasa sepenuhnya mencaturkan taktik dan strategi. Sebab itu apabila beliau membatalkan ceramah BN yang telah diatur, tiada pemimpin parti itu membantah. Sebaliknya, mereka memujinya sebagai pendekatan lebih baik bagi BN.

Ku Li sekali lagi diberi penghormatan luar biasa apabila mendahului pemimpin kerajaan mengumumkan projek bernilai ratusan juta untuk penduduk Galas. Tanpa jawatan Kabinet, mahu pun Pengerusi Suruhanjaya Perumahan Negara (SPN), beliau mengumumkan Projek Perumahan Rakyat bernilai RM180 juta, seminggu sebelum Muhyiddin hadir mengesahkan kelulusan peruntukan itu.

Sepanjang kempen, hampir tiada aktiviti BN yang tidak dikaitkan dengan Ku Li.  “Ambo Pilih Parti Ku Li”, begitulah baca banyak kain pemidang di serata Galas. Seakan tidak lengkap sekeping poster kempen BN jika tidak disertakan gambar Ku Li, walau pun ia sudah ada gambar Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak.

Segala penampilan BN tidak lengkap tanpa dikaitkan dengan Ku Li. Sebab itu apabila ketidak hadirannya semasa proses penamaan calon dan desas-desus calon BN tidak dipersetujui Ku Li menjadi isu, BN amat serius menjelaskannya.

Akhirnya, BN berjaya memperolehi apa yang dicitakannya dari sandiwara itu. Ku Li menghadiahkan Galas kembali ke pangkuan partinya, 4 November lalu.

Namun, di hari sama juga penghargaan terhadap jasa baktinya merosot mendadak. Walau pun kemenangan BN diakui banyak pihak disebabkan faktor peribadi Ku Li, kenyataan dan ulasan para pemimpin BN tidak pula menjurus ke arah itu.

Majoriti mereka yang dipetik media mengaitkan kemenangan calon BN dengan kejayaan Perdana Menteri. Kononnya ia bukti rakyat yakin dengan pemerintahan Najib dan Muhyiddin. Ada yang mengatakan ia tanda penerima rakyat terhadap konsep 1Malaysia, transformasi ekonomi dan berbagai program kerajaan.

Hampir tidak ada pemimpin BN memulangkan kejayaan itu atas teraju cemerlang Ku Li. Jika ada pun, kejayaan Ku Li itu dikaitkan dengan kerjasama dan bantuan kerajaan Pusat beserta seluruh jenteranya.

Lalu yang banyak dipuji ialah Najib dan Muhyiddin juga. Mereka disifatkan bijak membuat keputusan melantik Ku Li sebagai pengarah pilihan raya BN di Galas.

Belum pun dua hari parti itu merayakan kemenangannya, jasa bakti Ku Li sudah semakin tidak disebut. Umno seolah-olah melayan anak raja itu umpama sebatang tebu. Ia dibasuh bersih, diraut licin dan dipikul hanya sebelum dimesin. Apabila air manisnya habis diperah, sepah tebu tidak dipedulikan orang lagi.

(Artikel Mat Zain Mat Isa ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1588, 12 November di ruangan Editorial, N4 dengan tajuk sama)

Monday, November 8, 2010

Degilnya Umno tolak fakta sebenar, hukum agama

Ada benarnya kata orang, Umno dikuasai manusia yang gemar mengambil tindakan ebal dan sembrono. Kononnya mahu memperlihatkan diri sebagai sebuah parti yang prihatin dan sensitif, para pemimpin Umno sering tergesa-gesa memberikan reaksi terhadap sesuatu perkara berbangkit.

Selalunya tanpa usul periksa atau meminta penjelasan lebih terperinci, mereka mudah membuat kesimpulan atas sesuatu isu tercetus. Kerap berlaku reaksi tidak teliti didorong serakah politik itu jauh tersasar dari hakikat sebenar isu terbabit.

Tabiat Umno itu ibarat ungkapan sindiran dalam masyarakat Barat, “like a frog, easily jump into conclusion”. Perangai itu juga menepati apa yang diistilahkan oleh orang Pantai Timur sebagai “baham rambang”.

Sepatutnya hal sedemikian tidak berlaku. Selaku parti pemerintah kerajaan sejak sekian lama, Umno perlu menjaga imej dan kredibilitinya daripada dinilai sebagai tidak teliti. Lagi pun, ia ada akses kepada segala kemampuan komunikasi dan teknologi maklumat.  Ia juga menguasai seluruh saluran media arus perdana, elektronik mahu pun cetak.

Jika mahu, ia boleh meminta agen perisiknya memaklumkan fakta sebenar sesuatu isu sebelum diulas para pemimpinnya. Umno juga boleh memastikan letak duduk sesuatu perkara dari media-media talibarutnya yang mencetuskan isu-isu terbabit agar reaksi diberikan tidak menyerlahkan kegopohannya.

Bagaimana pun, hal sebegitu itu tidak banyak berlaku. Sehinggakan dalam mengulas isu penting dan sensitif pun, para pemimpin Umno sering tersasar dari fakta sebenar, lari dari tajuk atau menyentuhnya secara ‘out of contact’. Sesiapa pun yang meneliti dan menilai secara waras dengan dada terbuka agak sukar menerima banyak komen dan reaksi Umno itu sebagai rasional.

Meneliti laporan media beberapa hari sepanjang minggu lalu membantu memudahkan kita mengiyakan hakikat itu. Isu-isu dimanipulasi Barisan Nasional (BN) sepanjang kempen di dua pilihan raya kecil, masing-masing di Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas, Kelantan dan Parlimen Batu Sapi, Sabah, banyak membabitkan kenyataan sembrono para pemimpin parti itu yang tidak menepati fakta sebenar.

Di Galas, misalnya, BN mendakwa kerajaan PAS menafikan hak rakyat daerah Gua Musang mendapatkan hak milik tanah. Sedangkan penjelasan pegawai kerajaan terlibat hal itu menunjukkan kelulusan hakmilik kepada 12,000 permohonan di kawasan itu telah pun dibuat.

Para pemimpin Umno juga cuba mengelirukan fakta kononnya dengan mengundi calonnya masalah hakmilik tanah akan dapat diselesaikan. Sedangkan mereka tahu kuasa meluluskan tanah dimiliki sepenuhnya kerajaan negeri.

Amat memalukan, kegilaan mereka menyeleweng dan membelakangkan fakta sebenar sesuatu isu bukan terbatas setakat perkara-perkara sosio-ekonomi. Umno malah tergamak mengenepikan pertimbangan rasional dan munasabah dalam isu-isu menyentuh fakta hukum agama sekali pun.

Isu pemberian wang zakat kepada saudara baru Orang Asli oleh Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, misalnya sewenang-wenangnya digemariuhkan sebagai rasuah politik. Lalu tanpa bertangguh para pemimpin Umno mencanangkan bahawa PAS menyogok pengundi.

Segenap penjuak Umno bangkit menuntut PAS dikenakan tindakan kerana didakwa melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya. Seperti biasa, dalam keadaan genting sebegitu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tumpang mengeruhkan keadaan, apabila tergesa mengeluarkan kenyataan memberikan gambaran negatif terhadap PAS.

Tambah menyemarakkan persepsi buruk terhadap PAS ialah ulasan dan sorotan media talibarut BN yang sengaja memanipulasi isu itu secara tidak bertanggungjawab.

Penjelasan Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato’ Abdul Halim Abdul Rahman, bahawa wang berkenaan adalah sumbangan zakat kepada penduduk yang baru diislamkan Nik Aziz sepatutnya menyelesaikan salah tanggapan itu.

Malangnya, penjelasan itu tidak diberi tempat seeloknya, terutama oleh media arus perdana dikuasai BN. Keegoan para pemimpin Umno pula menghalang mereka daripada mengakui keterlanjuran, walau pun membabitkan hukum agama.

Bukankah mereka tahu betapa golongan muallaf termasuk asnaf yang layak menerima zakat? Dan, seperti dijelaskan Abdul Halim, pemberian zakat kepada saudara baru boleh dibuat walau di mana dan bila.

Inilah yang dikata orang, sudah lah jahil, degil pula. Para pemimpin Umno terbukti enggan mengakui kesilapan, sukar menerima penjelasan orang, sehinggakan tergamak membelakangkan fakta hukum agama, walau pun sudah dijelaskan di depan mata oleh pelbagai pihak.

Sama juga halnya dalam isu pemberian wang kepada warga emas di Pulau Pinang. Minggu lalu, Pemuda Umno negeri itu mencuri tumpuan media sekali lagi apabila melakukan gimik menyerahkan kembali wang berkenaan kepada kerajaan negeri, atas dakwaan dibuat sebelum ini bahawa ia bercampur dengan wang judi.

Nampak sangat makhluk bernama Umno ini degil dan bebal, sehingga tidak bersedia menerima penjelasan para ulama dan tokoh agama mengenai letak duduk hukum wang berkenaan. Hati, mata dan telinga anugerah Tuhan seolah tidak digunakan untuk menerima kebenaran. Ia masih seronok menegakkan benang basah mempertahankan kebebalannya membantah secara “baham rambang” sesuatu yang belum pasti fakta hukumnya.

Itulah rupa hodoh Umno!

(Artikel Mat Zain Mat Isa ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1587, 8 November 2010 dengan tajuk serupa)

Saturday, November 6, 2010

Galas: “Sedangkan bah perahu tak hanyut....”

Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa PAS bukanlah pihak paling gusar di atas kemenangan Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas, Kelantan, 4 November lepas.
Walau pun keputusan itu menyaksikan PAS kehilangan penguasaannya ke atas kerusi yang tidak pernah dimenanginya sejak lebih 40 tahun itu, kesan negatif terhadap parti itu jauh lebih kecil berbanding kegusaran yang kini menyelubungi sesetengah kalangan pemimpin BN sendiri, khususnya Umno.
PRK Galas diadakan ekoran kematian penyandangnya dari PAS, Allahyarham Chek Hashim Sulaima, akibat barah usus, 27 September lalu. Beliau menghembuskan nafas terakhir di Hospital Pakar Al-Islam Kampung Baru, Kuala Lumpur, setelah lebih setahun bertarung melawan penyakit dihidapinya itu.
Pada pilihanraya lalu, Chek Hashim menang dengan majoriti 646 undi selepas menumpaskan penyandang dari BN, Mohamad Saufi Deraman. Allahyarham memperolehi 4,399 undi manakala calon BN itu memungut 3,753 undi.
PRK Khamis (4 November) lalu mengulangi pertembungan dua penjuru antara musuh tradisi, PAS yang mewakili Pakatan Rakyat dan Umno mewakili BN. PAS tewas dengan majoriti 1,190 undi. Calonnya, Dr Zulkefli Mohamed memperolehi 4,134 undi berbanding lawannya, Abdul Aziz Yusoff yang mendapat 5,324 undi.
Keputusan itu sekali gus mengembalikan kerusi yang telah berada di dalam genggaman BN/Perikatan sejak 1964 itu kepadanya. Kawasan berkenaan hanya pernah dimenangi PAS pada 1959 menerusi Ustaz Khaidir Khatib (atas nama Dun Ulu Kelantan Barat) dan kembali dimenangi pada 2008.
Kekalahan kelmarin bagaimana pun bukan lah suatu kehilangan sangat besar buat PAS. Ia tidak mendatangkan implikasi terlalu signifikan kepada parti itu, sama ada di peringkat negeri mahu pun nasional.
Parti itu ada sebab agak rasional untuk tidak terlalu berdukacita di atas ketewasannya di Galas.
Pertama, ia suatu keputusan yang sudah dapat diduga sedari awal memandangkan PAS bertanding di kawasan yang secara tradisi milik BN. PAS hanya berharap dapat mengekalkan pola sokongan pengundi sepertimana 2008 untuk mempertahankan kerusi tersebut.
“Dua faktor utama kita menang 2008 ialah undi Cina dan Orang Asli. Kalau kita boleh kekalkan undi Cina dan Orang Asli, insya Allah kita dapat pertahan (kerusi Galas),” kata Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato’ Abdul halim Abdul Rahman kepada penulis.
Perbualan santai antara kami berlaku sejurus sebelum bermulanya perarakan calon, 26 Oktober lalu. Biar pun hasrat mengekalkan sokongan dua kelompok masyarakat itu amat tinggi, beliau sedari saat itu mengakui ia sesuatu yang memerlukan kerja sangat kuat oleh PAS.
Kebimbangan itu sedikit menjadi nyata. Analisa keputusan Khamis lalu menyaksikan perubahan sokongan di kalangan dua kaum ini, terutama di peti-peti undi Orang Asli.
Pengarah Pilihan Raya DAP, Thomas Su pula mengakui pilihan raya kecil kali ini juga menyaksikan kemerosotan sokongan pengundi Cina kepada Pakatan Rakyat.
Menurutnya, DAP mengendalikan tiga kawasan dalam kempen di Galas, iaitu Pulai, Kampung Baru dan Bandar Lama. Katanya, secara keseluruhannya undi di tiga kawasan tersebut kepada PAS merosot 206 undi atau 4.92 peratus Khamis lalu.
Kedua, kekalahan ini bukan suatu yang memalukan jika dinilai dari sudut manipulasi kuasa BN. PAS turun secara bermaruah berbekalkan kekuatan ahli dan penyokong berbanding BN yang turun dengan kekuatan kerajaan Pusat dan jentera beberapa kerajaan negeri-negeri.
Sukar dinafikan seluruh kementerian, jabatan dan agensi kerajaan dikerah menjayakan misi BN merampas semula Galas. Apa yang dilakukan BN di penempatan Orang Asli adalah contoh paling menyerlah.
Penglibatan secara langsung agensi kerajaan terutamanya Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), tentera dan Rela di penempatan Orang Asli menjadi faktor utama peningkatan ketara pengundi kaum itu kepada BN.
Agensi-agensi kerajaan terbabit dikatakan mengawal sepenuhnya masyarakat Orang Asli menyebabkan mereka tidak berani memberi sokongan kepada calon PAS.
Kongkongan terhadap mereka malah dapat dinilai berdasarkan pakaian seragam merah bercop jabatan yang mereka pakai sewaktu keluar mengundi.
Ada pun penglibatan jabatan dan agensi kerajaan lain di segenap aktiviti kempen BN juga berlaku secara terbuka dan sukar dinafikan.
Ketiga, kekalahan itu tidak boleh dijadikan bukti kemerosotan pengaruh dan kekuatan PAS di Galas. Undi diperolehi Dr Zulkefli (4,134) merosot hanya 265 undi berbanding 4,399 dikutip Allahyarham Chek Hashim.
Kehilangan sebanyak itu terlalu sedikit untuk dikaitkan dengan apa juga andaian kemuakan atau penolakan rakyat terhadap PAS. Ia malah terlalu jauh dari memadai jika dinilai dari jumlah perbelanjaan dihabiskan BN untuk itu.
Keempat, kerahan BN menyaksikan peningkatan peratus keluar mengundi. PRU 2008 jumlah pemilih menunaikan tanggungjawab mereka di Galas hanya 80.9 peratus. Kelmarin ia melonjak kepada 83 peratus.
Menjadi sifir politik dalam mana-mana pilihan raya di negara kita, peratus keluar mengundi yang tinggi selalunya membantu kemenangan BN. Kerana mereka yang keluar secara luar biasa itu dikaitkan dengan kerahan.
Pihak yang paling berkemampuan membuat kerahan dan memberikan “dorongan” agar pengundi yang liat pun keluar juga sudah tentu lah BN. Parti itu ada “ubat” sangat mujarab mengatasi keengganan pengundi kategori itu.
Thomas Su turut mengakui, peratusan pengundian yang tinggi memberi lebih banyak undi pengundi Cina kepada BN.
Dengan mengambil contoh di Pulai, beliau berkata, walaupun PAS berjaya menambah sembilan undi, tetapi BN menambah lebih banyak undi dan menang di kawasan majoriti Cina itu.
Kelima, ini bukan kali pertama PAS kalah dalam pilihan raya kecil. Ia pernah kehilangan kerusi Dun Semerak dimilikinya dalam pilihan raya kecil pada 1997. Begitu juga Dun Pengkalan Pasir sejurus selepas Pilihan Raya Umum 2004.
Namun kekalahan di kedua-dua kerusi itu berjaya ditebus kembali dalam pilihan raya umum kemudian. Semerak kembali ditawan Pas pada 1999, begitu juga Pengkalan Pasir pada 2008 lalu.
Khabarnya sejarah serupa pernah dialami PAS bagi Dun Kemumin yang dirampas BN menerusi satu pilihan raya kecil ekoran pembatalan kemenangan tanpa bertanding calon PAS dalam Pilihan Raya Umum 1982. Kerusi itu bagaimana pun kembali semula ke pangkuan PAS pada 1986.
Ada pun bagi Dr Zulkefli secara peribadi, ini juga bukan kekalahannya yang pertama dalam pilihan raya. Beliau sebelum ini pernah dua kali tewas di kerusi Parlimen Gua Musang.
Namun, itu terbukti tidak mematahkan semangat juangnya. Beliau telah membuktikan komitmen sangat tinggi terhadap parti dan istiqomah di saf hadapan PAS kawasan berkenaan.
Keenam, dan paling penting, ia tidak mengubah status quo politik Kelantan, khususnya berkaitan kuasa pemerintahan negeri. Kemenangan itu sekadar menambah satu lagi kerusi di pihak BN dalam Dun, tetapi terlalu jauh untuk menggugat kelangsungan kerajaan diperintah PAS.
Lain halnya jika ia berlaku sebelum 2008, ketika mana perbezaan jumlah kerusi antara PAS dan BN dalam Dun Kelantan amat kritikal. Jika BN ada sebarang peluang menggugat dan melenyapkan pengaruh PAS di negeri itu, maka tempoh itu adalah peluang paling keemasan buatnya.
Namun kebimbangan itu tidak menjadi kenyataan. Maka, apa lah sangat yang boleh dibuat BN dengan kemenangannya di Galas ini.
Ibarat kata orang-orang tua kita, “sedangkan bah perahu tak hanyut, inikan pula kemarau panjang!”
Di atas perkiraan sama, BN juga tidak boleh terlalu berbangga dengan kemenangannya di Galas. Ia bukan membawa erti sangat signifikan kepada imej dan reputasi politik BN, sebaliknya membawa bersama implikasi tidak menyenangkan, khususnya buat Umno Kelantan.
Akuilah bahawa kemenangan BN di Galas tidak ada kena-mengena dengan kekuatan atau kejayaan BN atau pun Umno.
Ia bukan kerana rakyat semakin menolak PAS dan Pakatan Rakyat atau pengundi menerima baik konsep 1Malaysia, atau yakin dengan transformasi ekonomi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Atau rakyat kembali meletakkan harapan pemerintahan negeri kepada BN, atau kerana kerja kuat Umno Kelantan sendiri.
Ia bukan sepertimana digembar-gemburkan para pemimpin BN dan media-media tali barut parti itu. Galas adalah kejayaan peribadi Pengarah Pilihan Rayanya, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li).
Adat kata, jika tidak kerana peranan dan pengaruh besar tokoh yang nyaris-nyaris menjadi Presiden Umno itu, keputusan itu tidak akan jadi sebegitu. Ia bukan kemenangan Najib, Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mahu pun Datuk Seri Mustapa Mohamed selaku Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan.
Ia juga bukan kerana ada saham kemenangan The Red Warriors bersama kelibat Piala Malaysia yang dijulang dan diarak ke kawasan itu minggu lalu. Episod itu tidak lebih sekadar gimik politik murahan Umno untuk mengaitkan kejayaan pasukan didokongi seluruh rakyat Kelantan itu hanya untuk kepentingan politiknya.
Biar pun tokoh veteran Umno itu sekadar bertahan pada jawatan Ketua Umno Bahagian Gua Musang, beliau benar-benar membuktikan cengkaman pengaruh dan genggaman poltiknya di kawasan berkenaan.
“Ambo Pilih Parti Ku Li”, begitulah baca banyak kain pemidang di serata Galas. Ada yang disertakan gambar anak raja itu, bahkan tidak lengkap sekeping poster kempen BN jika tidak disertakan gambar Ku Li, walau pun ia sudah ada gambar Najib Razak.
Segala gerak kerja dan penampilan BN tidak lengkap tanpa dikaitkan dengan Ku Li. Pengaruhnya mengatasi Najib, manakala peranan Mustapa ibarat hujung kuku Ku Li saja.
Sebab itu BN, khususnya Umno, tidak sayugia terlalu berbangga dengan kemenangan di Galas. Sebaliknya, mereka ada sebab agak munasabah untuk lebih gusar!

(Artikel ini telah disiarkan dalam laman HarakahDaily, 6 November 2010 dengan tajuk "Ku Li atasi Najib, Mustafa hujung kuku")

Friday, November 5, 2010

Khutbah Terengganu macam tanam sireh di kandang kambing

Teks khutbah Jumaat dikeluarkan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) untuk bacaan 29 Oktober lalu mengupas tajuk ‘Zina dan Anak Tak Sah Taraf’. Dipercayai teks itu telah diperdengarkan kepada muslimin di seluruh negeri itu minggu lalu.

Ia membincangkan secara agak menyeluruh kesukaran hidup yang terpaksa dihadapi anak-anak luar nikah akibat keterlanjuran ibu bapa kandung mereka. Selain kebimbangan mereka menjadi mangsa pembunuhan dan pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi mutakhir ini, mimbar Jumaat minggu lalu turut menyorot beberapa kesukaran bakal dihadapi anak tak sah taraf.

Bukan sahaja terlarang ‘dibin’ atau ‘dibinti’ kepada seseorang apabila sijil kelahiran mereka tidak disertakan maklumat bapa, anak tak sah taraf juga terpaksa menanggung beberapa implikasi hidup dari segi hukum agama, psikologi dan sosial.

Antaranya, mereka dipertikai nasabnya, ternafi hak mempusakai harta orang tua, tidak boleh diwali atau mewalikan orang lain, tertakluk kepada syarat aurat bukan mahram walau pun dengan ibubapa sendiri dan hak hadanah terhad hanya bagi ibunya.

Disebutkan juga kepada hadirin perangkaan memalukan mengenai peningkatan ketara jumlah anak tak sah taraf di Terengganu bagi 2007 dan 2008. Sejumlah 730 anak kategori itu berketurunan Melayu didaftarkan pada 2008, meningkat sebanyak 199 orang atau 37.48 peratus berbanding 531 pada tahun sebelumnya.

Jumlah itu mungkin dianggap kecil bahkan jauh lebih kecil berbanding sebilangan negeri lain. Namun ia sebenarnya sudah lebih dari cukup untuk memalukan bangsa dan agama. Ia malah sangat tidak konsisten dengan slogan Terengganu sebagai bumi Ulul Albab dan negeri paling hadhari dalam dunia!

Khutbah itu mungkin bertujuan menggambarkan keprihatinan JHEAT terhadap gejala anak tak sah taraf yang semakin membimbangkan. Pendirian itu bagaimana pun tidak diterjemahkan kepada kaedah penyelesaian konkrit.

Mimbar Jumaat ada mengesyorkan beberapa langkah, namun lebih sebagai meringankan kesan sosial dan tekanan psikologi dihadapi anak luar nikah. Kesemua cadangan itu lebih bersifat mengubati penyakit yang telah dihidapi, bukannya mencegahnya daripada berlaku.

Ia tidak menyorot secara serius punca berlaku kedurjanaan hidup itu. Ada disebutkan secara ringkas punca-punca perzinaan seperti pergaulan tanpa batas dan duduk berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi, tetapi tidak diperhalusi.

Sebab itu biar pun bergetar anak tekak khatib mempertegaskan isi khutbah itu, kesungguhan membasmi kelahiran anak luar nikah dinilai tidak realistik. Nasihat khutbah itu sekadar luaran dan tidak menyeluruh ke arah membasmi masalah diperkatakan.

Lebih tepat lagi, keberanian menerjah pihak yang mewujudkan punca sebenar mendorong zina dalam masyarakat tidak dizahirkan pihak yang menerbitkan khutbah itu.

Sebab itu, meski pun ayat al-Quran mengingatkan hadirin agar jangan menghampiri perbuatan zina ada dibaca dan diterjemahkan, ia tidak pula dibahasakan kepada hakikat yang sedang berlaku dalam masyarakat.

Maksudnya, jika Allah melarang perbuatan menghampiri zina, maka apakah usaha mana-mana pihak mengadakan tempat atau menganjurkan pesta dan konsert yang menggalakkan pergaulan bebas, seterusnya menambahkan kemungkinan berlakunya persetubuhan haram, juga tidak tergolong dalam kategori mengajak orang menghampiri zina?

Sudah tentu jika ia disentuh sebegitu, maka ia terkena batang hidung kerajaan didokong JHEAT sendiri. Bukankah itu isu yang difahami semua pihak dari cadangan Barisan Nasional (BN) menjadikan negara kita sebagai hab hiburan seperti digemariuh minggu lalu itu?

Sebagai salah satu Program Transformasi Ekonomi (ETP) diumumkan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak, kerajaan bercadang menjadikan Malaysia hab hiburan malam bagi memacu sektor pelancongan dan meningkatkan ekonomi negara.

Bagi menyempurnakan pelaksanaannya, kerajaan diterajui Umno itu antara lain berhasrat mewujudkan beberapa kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert-konsert besar di samping melonggarkan garis panduan untuk penghibur antarabangsa (yang selama ini telah sedia longgar itu!).

Asas utama dalam pemikiran pemimpin BN hanyalah soal keuntungan material. Soal keruntuhan moral dan akhlak rakyat serta soal melanggari hukum Tuhan seolah-olah langsung tidak diambil hirau.

Apakah BN, khususnya Umno, sudah bankrap idea membasmi kemuflisan negara sehingga tergamak membelakangi tuntutan agama dan moral masyarakat? Bukankah selama ini sudah sekian banyak pihak mengemukakan hasil kajian mengaitkan pesta dan konsert hiburan dengan berbagai kesan sosial negatif? Pengambilan dadah dan alkohol, pergaulan dan seks bebas, seterusnya kehamilan luar nikah dibuktikan meningkat setiap kali berlangsungnya pesta hiburan utama.

Setakat ini kita tidak nampak cadangan menjadikan Malaysia hab hiburan itu menggambarkan komitmen Islam sangat baik di pihak Umno. Kita juga amat ragu dengan menyemarakkan aktiviti hiburan boleh membantu menyelesaikan krisis moral dan keruntuhan akhlak yang semakin parah mutakhir ini.

Kedegilan pimpinan Pusat BN mempertahankan cadangan itu juga menjadikan nasihat dilontarkan khutbah Jumaat di Terengganu minggu lalu tidak lebih umpama ‘menanam sireh di kandang kambing’.

(Artikel Mat Zain Mat Isa ini disiarkan tabloid Harakah Bil: 1586, 5 November 2010 di ruangan Kolumnis F22 dengan tajuk sama)

Tuesday, November 2, 2010

Andainya Batu Sapi itu di Kelantan....

Katakanlah kawasan Parlimen Batu Sapi yang sedang berdepan pilihan raya kecil kini letaknya di negeri Kelantan diperintah PAS. Andaikan juga calon mewakili parti pembangkang negeri yang dua kali menerima musibah terjatuh ke laut di sana adalah dari sebuah parti mewakili Barisan Nasional (BN).

Rasanya tidak sukar dibayangkan reaksi dan luahan dukacita bersangatan dari para pemimpin BN di atas kejadian tersebut. Hampir tidak akan ada pemimpin parti itu, kecil mahu pun besar, tua dan muda yang berlumba-lumba mengambil kesempatan menyuarakan kekecewaan mereka.

Tidak cukup dengan para pendokong dan penjuak parti, tokoh-tokoh ternama masyarakat yang kononnya tidak terlibat politik juga ada kemungkinan diminta memberikan pandangan mereka. Akan ada ahli akademik, aktivis sosial dan tokoh masyarakat yang dirakam komentar mereka, terutama dari perspektif keselamatan sosial dan keselesaan hidup rakyat.

Dapat juga diduga bagaimana serius dan berlumba-lumbanya media-media talibarut BN menggemariuhkan insiden calon pembangkang jatuh ke laut itu. Barangkali sudah tersumbat telinga mendengar leteran dan kutukan serta sudah naik berbulu mata kita melihat gelagat melebih-lebih para penjuak dan pengampu BN mengulas insiden itu diulangsiar saban hari oleh media elektronik, cetak dan siber.

PAS selaku parti pemerintah kerajaan negeri dengan mudah dilabelkan gagal melaksanakan pembangunan, sehingga tidak berupaya menjamin keselamatan rakyat. Seperti lazimnya, sorotan dan ulasan mereka akan berpanjangan hari ke hari. Ia diseret berjela-jela dipenuhi berbagai andaian negatif dan analisa berat sebelah.

Bahkan, satu ungkapan wajib yang rasanya tidak akan ketinggalan disebut para pemimpin BN dan pengulas media dalam keadaan itu ialah dakwaan kononnya rakyat amat menyesal memilih PAS sebagai pemerintah. Akan ada juga dakwaan kononnya para pengundi di kawasan Batu Sapi, “Kelantan” sudah serik dengan PAS dan bertekad memilih BN pula dalam pilihan raya Khamis nanti.

Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi, Sabah diadakan ekoran kematian wakil rakyatnya dari BN-PBS, Datuk Edmund Chong Ket Wah, akibat kemalangan jalan raya di Kota Kinabalu, 9 Oktober lalu.

Penamaan calon bagi pilihan raya kecil kawasan berkenaan pada 26 Oktober menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon-calon BN-PBS, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Maju Sabah (SAPP).

BN diwakili Naib Ketua Wanita PBS, Datin Linda Tsen Thau Lin, yang juga isteri mendiang Edmund. PKR diwakili Ketua Cabang Tuaran, Ansari Abdullah, manakala SAPP diwakili Presidennya, Datuk Yong Teck Lee.

Kebetulannya, pilihan raya berkenaan diadakan serentak dengan Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas, Kelantan. Justeru, keghairahan BN mengulangi tabiatnya menjaja isu pembangunan sebagai modal kempen kembali menguasai suasana di sana.

Galas, yang baru dua tahun ditawan PAS, didakwa mundur dan tersisih dari arus pembangunan, sepertimana keseluruhan Kelantan juga. Ia dibahasakan kepada kegagalan kerajaan negeri ditadbir PAS memajukan kawasan Hulu Kelantan itu.

Berbagai isu menyentuh kepentingan rakyat dibongkar dan ditonjolkan, terutama oleh media talibarut BN. Dakwaan kononnya kerajaan negeri mengabaikan kepentingan dan keselesan penduduk adalah lumrah.

Itu belum lagi calon BN di Galas terjatuh sungai ketika berkempen ke mana-mana destinasi dalam kawasan berkenaan, sepertimana dialami Ansari di Batu Sapi.

Setakat ini sudah dua kali calon PKR itu mengalami musibah serupa. Kali pertama pada 27 Oktober, apabila jeti diperbuat daripada kayu yang sudah usang di Kampung Api-Api, Pulau Timbang, runtuh secara tiba-tiba.

Ketika kejadian, kira-kira 10 petugas PKR sedang melalui jeti berkenaan. Ansari bersama pengurus kempennya, Oting Enchi dan seorang wartawan sebuah televisyen portal terjatuh ke laut.

Kejadian hampir sama berulang lagi ke atas Ansari dua hari berikutnya. Beliau bersama empat petugas PKR terjatuh ke dalam laut ketika sedang berjalan ke sebuah rumah atas air di Kampung Gas, apabila pelantar pejalan kaki ke rumah tersebut runtuh.

Tidak ada satu pun kenyataan kesal oleh mana-mana pemimpin BN disiarkan media talibarutnya. Jauh sekali untuk mereka, selaku pemerintah kerajaan Pusat dan negeri Sabah, memohon maaf di atas kedaifan prasarana awam di situ.

Sebaliknya, media pro-BN masih sempat mempersenda Ansari dan seolah-olah menggambarkan insiden mencemaskan itu sebagai hanya satu babak menggelikan hati. Sebuah tabloid arus perdana mencatatkan kejadian pertama menimpa Ansari sebagai “alamat buruk buat calon PKR”. Akhbar sama dalam melaporkan kejadian kedua menyifatkan beliau “seolah-olah sudah terkena sumpahan”, apabila sekali lagi terjatuh ke dalam laut.

Pandangan bersifat tahyul dan kurafat itu rupa-rupanya turut dikongsi para pemimpin BN. Dikatakan ada pemimpin BN menuduh Ansari tidak ada ‘feng shui’ atau ditimpa kecelakaan akibat dua kali terjatuh ke laut ketika kempen.

Bagi calon PKR itu, kenyataan sedemikian mencerminkan betapa rendahnya tahap pemikiran pemimpin BN itu yang lebih mementingkan kepercayaan ‘feng shui’ atau tilik nasib berbanding menganggapnya sebagai takdir Allah.

Setakat ini tidak ada pemimpin BN tampil menyatakan simpati. Sebaliknya ada yang tergamak menuduh Ansari mereka-reka cerita insiden tersebut.

“Terjatuh ke dalam laut bukan perkara main-main. Mereka (pemimpin BN) kata saya main-main atau mereka-reka terjatuh ke dalam laut,” media pada Isnin, 1 November, memetik reaksi Ansari.

Usaha mempersenda Ansari turut dibuat media talibarut BN. Bagi menutup kelemahan kerajaan negeri memastikan keselamatan penduduk, ia menyorot komen mereka mengenai kejadian itu.

Penjelasan seorang yang didakwa penduduk Kampung Gas dipetik akhbar tersebut. Katanya, “titi memang kuat... sebelum ini tak pernah goyang. Saya pun harian macam mana Ansari dan kawan dia boleh jatuh”.

Ertinya, media itu berusaha menafikan bahawa insiden itu akibat daripada keadaan pelantar kayu yang uzur dan tidak selamat, sekali gus menolak ia dikaitkan dengan kegagalan kerajaan BN negeri membangunkan kawasan berkenaan.

Sejauh manakah benarnya pelantar itu memang kuat dan insiden itu ada kena-mengena dengan “sumpahan” yang terkena Ansari? Barangkali penjelasan penduduk Kampung Bokara, sebuah kampung atas air seperti Kampung Gas, juga di dalam kawasan Batu Sapi, boleh dijadikan ukuran.

Seorang penduduk jati kampung berkenaan dipetik tabloid harian pada Isnin, 1 November, sebagai mengakui kebanyakan jambatan (pelantar) menghubungkan setiap rumah penduduk sudah reput dan usang serta perlu diganti baru.

Beliau mengakui penduduk tidak mampu membaikinya sendiri berikutan tiada kewangan mencukupi kerana ia memerlukan kos yang tinggi. Justeru beliau mempersoalkan, mengapa kerajaan negeri tidak berbuat sesuatu?

“Rumah saya ada lapan pengundi yang sentiasa menyokong kerajaan (BN), jadi apa salahnya jika mereka (BN) membalas jasa kami selama ini,” katanya, seperti dipetik tabloid berkenaan.

Aduh! Kita percaya, andainya Batu Sapi berada di Kelantan diperintah PAS, nescaya reaksi sebegitu dan yang jauh lebih pedas dari itu akan lebih banyak dapat kita dengar dan baca di media-media arus perdana!

(Artikel ini disiarkan laman HarakahDaily, 2 November 2010 dengan tajuk "Jika calon BN jatuh laut di Kelantan")

Monday, November 1, 2010

Che Da Semah bina hidup setanding insan normal

Oleh: NUWA AITAWA
 
Tanggal 27 September 1961, di sebuah rumah di celah-celah ceratukan pohon kelapa di Kampung Beris Air Tawar, Besut, Terengganu, seorang ibu yang sarat mengandung bertarung nyawa melahirkan anaknya yang kelima.

Tiada apa yang luar biasa dilalui Puan Esah Umat, isteri kepada seorang nelayan, Encik  Mamat Hassan. Setelah terlebih dahulu memperolehi empat cahaya mata, apa yang berlaku pada hari itu dianggap hanya sebagai satu lagi saat mendebarkan yang insya Allah bakal berakhir dengan kegembiraan.

Namun, apa yang terjadi di luar dugaan pasangan ini dan jiran tetangga yang ikut menemani mereka. Takdir menentukan segalanya. Bayi perempuan yang dilahirkan hari itu tidak senormal dua abang dan dua kakaknya.

Meski pun kelihatan normal dari pangkal paha ke kepala, saiz dan panjang kedua-dua kakinya tidak setimpal dengan ukuran badan. Bukan itu saja, kaki kanan bayi itu lebih pendek berbanding kaki kirinya. Maka sahlah bayi itu tidak sempurna fizikalnya.

Ketika itu belum meluas penggunaan alat komunikasi seperti telefon dan seumpamanya. Namun berita kelahiran bayi istimewa itu tidak mengambil masa lama untuk tersebar ke serata ceruk kampung. Dalam beberapa hari berikutnya, rumah Esah tidak putus-putus dikunjungi jiran tetangga dan sanak saudara yang ingin melihat sendiri bayi itu.

Mahu tidak mahu pasangan ini pasrah kepada ketentuan Ilahi. Hakikat kecacatan anak mereka perlu diterima seadanya.

Anak itu dinamakan Hasmah. Walau pun menyedari kekurangan fizikalnya, Esah bertekad membesarkan anak itu seperti anak-anak lain yang normal.

Lalu sejak kecil Hasmah diajar untuk tidak menjadikan kecacatan fizikalnya sebagai halangan hidup. Jiwanya diasuh dengan ketabahan dan “dipaksa” ibunya melalui rutin tumbesaran seperti kanak-kanak lain sebayanya.

Apatah lagi semua pancaindera utamanya berfungsi dengan baik, kecuali kedua kakinya sahaja. Keupayaan mentalnya juga disahkan normal.

“Gemulah (Allahyarhamah) emak kita (saya) memang sangat tegas dengan anak-anak. Dengan kita pun begitu juga, tak ada beza. Walau pun dia tahu kita tak boleh berdiri macam budak lain, dia paksa juga bergerak. Merangkak pun, merangkaklah,” cerita Hasmah ketika ditemubual di rumahnya.

Menurutnya, yang lebih mesra dipanggil Che Da Semah, disebabkan kecacatan kakinya, beliau terpaksa merangkak untuk ke sana-sini. Namun itu tidak menghalangnya ikut bersekolah bersama rakan sebaya yang normal.

“Pergi sekolah tu kakak kita, Ramlah, hantar. Bonceng basikal. Masuk kelas dengan merangkak begitu lah. Beg gigit dengan mulut,” ceritanya tanpa silu.

Bagaimana pun alam persekolahannya hanya bertahan setakat Darjah Satu. Beliau terpaksa berhenti sekolah bukan disebabkan faktor fizikalnya atau gangguan dihadapi emosinya. Apabila kakaknya itu berhijrah mencari pekerjaan ke Mersing, Johor, tiada siapa lagi yang dapat menghantar dan mengambilnya di sekolah.

Walau pun tidak lagi ke sekolah, beliau tetap aktif merangkak ke serata kampung. Ibunya bukan sahaja membiasakannya melakukan kerja di rumah, malah sering menyuruhnya ke kedai dan ke pasar.

Maka setiap kali dia melewati rumah jiran-jiran, Che Da Semah sering menjadi bahan usikan kanak-kanak. Ada yang memanggilnya “gajah”. Malah ada anak kecil mengambil kesempatan “menunggangi” belakangnya. Dia bagaimana pun tidak kisah dengan usikan mereka itu.

“Ditakdirkan Allah, masa kita umur 12 tahun, tangan kanan patah. Terjatuh semasa pergi majlis kenduri rumah jiran. Jadi bila tangan dah tak boleh guna (untuk merangkak), nak tak nak kena ikhtiar guna kaki lah pula,” Che Da Semah mengimbau kembali detik penting itu.

Menurutnya, ekoran kecederaan tangannya itu, beliau mula belajar berdiri dan akhirnya dapat bertatih. Sejak itu dia semakin girang berjalan, walau pun dalam gaya berhayun ke kiri dan ke kanan disebabkan kakinya yang tidak sama panjang itu.

Keghairahannya mengecapi hidup setanding insan normal semakin membuak. Che Da Semah tidak pernah menjadikan kecacatannya sebagai umpan menagih simpati orang. Sebaliknya dia gigih berusaha melakukan berbagai pekerjaan untuk berdikari menyara hidupnya.

“Kita pernah kerja macam-macam. Dulu ambil upah tanam tembakau dalam hutan, berjalan kaki lebih dua batu ke Bukit Keluang. Lepas tu, kerja kilang obor-obor di Kuala Besut. Sehinggakan tauke Cina Perak tu buat bangku khas untuk kita lapik berdiri masa kerja,” ceritanya lagi.

Buat beberapa tahun berikutnya, Che Da Semah bekerja menyiang sotong di Pantai Air Tawar, kira-kira satu kilometer dari rumahnya.

Kini pada usianya melangkaui 49 tahun, Che Da Semah sudah tidak mampu melakukan kerja-kerja berat. Mujur juga nasibnya mendapat perhatian pihak kerajaan. Jabatan Kebajikan Masyarakat menghulurkan bantuan bulanan sebanyak RM200, manakala Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) pula memberi sumbangan tahunan sebanyak RM350.

Kini, biar pun tinggal bersendirian di rumah kecil, yang juga disumbangkan pihak Maidam, Che Da Semah tidak kesunyian. Rumah pusaka ibubapanya bersebelahan rumahnya itu kini diduduki adiknya, Zukefli. Manakala dua kakaknya, Ramlah dan Fatimah, juga tinggal bersebelahan rumah mereka.

Suasana rumahnya saban hari diceriakan dengan kehadiran anak-anak saudaranya yang agak ramai. Di waktu malam, beliau sering ditemani Nurnajwa Zukefli, anak saudaranya yang berusia lapan tahun. Manakala anak Fatimah, Saiful Anuar Hashim, sentiasa bersedia membawanya ke mana juga dikehendakinya.

“Dengan budak enam tahun pun, tinggi dia lagi daripada kita,” akui Che Da Semah penuh ceria, apabila penulis memintanya bergambar diapit anak-anak saudaranya, Hassan Basri Zukefli, enam tahun dan Aliya Maisarah, tiga tahun.

Kegirangannya itu bagai mengesahkan betapa insan istimewa ini telah berjaya meniti liku hidupnya setanding insan normal, sepertimana di cita-citakan arwah dua ibubapanya sejak dulu.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan al-Muslimah edisi November 2010 dengan tajuk sama di ruangan Meniti Hidup)

Dr Abdullah Sudin Ab. Rahman Tunggakan gaji pertama jadi belanja kahwin

Oleh: Mohd Nasir Awang

SEKALI imbas orangnya nampak serius dan tegas. Berasaskan nilaian zahiriah itu semata-mata, mungkin terdetik rasa kekok di hati setiap yang belum mengenalinya untuk mendekati, apatah lagi berbual bicara dengannya.

Tambahan pula, insan bernama Dr Abdullah Sudin Ab. Rahman ini bukan calang-calang personaliti. Beliau adalah nama yang tidak asing dalam sektor pendidikan negara dan pernah menjawat Pengarah Institut Teknologi MARA (ITM – kini Universiti Teknologi MARA, UiTM) Kelantan, sekitar dua dekad lalu.

Selepas bersara, beliau dijemput pula menjawat Ketua Eksekutif Kolej Teknologi Darul Naim (KTD), sebuah kolej kerjasama Universiti Teknologi Malaysia (UTM) yang beroperasi di Pengkalan Chepa, hingga kini.

Di masa sama, beliau juga orang penting dalam pelbagai gerakerja kemasyarakatan. Dr Abdullah Sudin adalah Presiden Gabungan Profesional Kelantan (GPK), sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menggabungkan tenaga profesional berjiwa Islam dengan komitmen kerja yang sangat mengagumkan. Mereka ini aktif menganjurkan program peningkatan ilmu dan kefahaman Islam serta kerja-kerja kebajikan di dalam masyarakat, terutamanya di Kelantan.

Namun, khalayak umum negara ini mungkin lebih mengenali anak kelahiran Pengkalan Chepa ini selaku peneraju NGO induk kepada salah sebuah pertubuhan yang memainkan peranan utama dalam misi Lifeline For Gaza (LL4G) yang mencetuskan kegemparan dunia, Januari lalu.

Dr Abdullah Sudin adalah Presiden Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi-Institusi Pengajian Tinggi Malaysia, atau singkatannya HALUAN. Sebut saja nama NGO itu tentu sekali setiap rakyat negara ini yang prihatin terhadap pergolakan di Asia Barat akan teringat kepada HALUAN Palestin selaku pihak paling menonjol dalam misi kemanusiaan dimaksudkan.

Mengambilkira jawatan dan peranan penting digalas beliau itu, maka sudah tentu ia menambahkan rasa canggung seseorang seperti penulis ini untuk menerjah dan menyelongkar kehidupan beliau. Namun demi tugas dan di atas hasrat memperkenalkan insan sangat istimewa ini kepada umum, penulis tabahkan juga hati menemui beliau di pejabatnya di KTD, baru-baru ini.

Demi Allah, nilaian awal penulis terhadap beliau amat meleset. Pencapaian akademiknya yang tinggi, statusnya selaku pentadbir dan nama besar diraihnya menerusi pelbagai NGO diterajuinya ternyata tidak langsung membekaskan keperibadian negatif padanya.

Beliau amat mesra, mudah didekati, gemar berbicara dan tidak sukar berterus-terang. Malah bicaranya kerap disulami unsur humor, terutama tatkala mengkisahkan perjalanan hidupnya.

“Saya ni sebenarnya tak lulus periksa Darjah Enam, dapat gred teruk sangat. Sebab tu saya masuk (sambung belajar di) sekolah swasta,” cerita Dr Abdullah Sudin seraya tersenyum.

Sambil berdiri di depan papan putih di sebelah mejanya, tangannya ligat mencatatkan senarai sekolah-sekolah yang pernah dimasukinya.

Insan yang dilahirkan pada 20 Disember 1949 ini memulakan persekolahan di Sekolah Umum Anak-Anak Askar, tidak jauh dari rumahnya pada 1956. Beliau kemudian ke Sekolah Umum Pengkalan Chepa pada 1959. Di situlah beliau mengambil peperiksaan Darjah Enam yang disebutkan tadi.

Selepas itu, Dr Abdullah Sudin menyambung belajar di Islah English School, sebuah sekolah swasta sehingga lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Beliau kemudian ke sebuah institut pendidikan swasta lain, juga di Kota Bharu, sehingga ke peringkat Sijil Tinggi Pelajaran (STP).

“Habis STP, saya minta masuk Universiti Malaya (UM), tapi result (keputusan peperiksaan) tak berapa molek, tak dapat. Dulu tak dak UPU (Unit Pusat Universiti), kalau minta UM, dia proses untuk UM saja lah. Kalau tak dapat UM, tak dapat lah,” ujarnya.

Sementara menunggu mengambil semula STP, Dr Abdullah Sudin sempat bekerja sebagai juruteknik taliar di Kemubu. Beliau akhirnya diterima memasuki UM pada 1972 apabila berjaya memperbaiki pencapaiannya dalam STP.

Pada 1975, beliau berjaya menamatkan pengajian Sarjana Muda Ekonomi jurusan Analitikal dengan kepujian. Kelulusan itu dimanfaatkannya untuk mencipta kerjaya, bermula sebagai Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD), diikuti pegawai sebuah bank komersial, kemudian pegawai di Lembaga Pembangunan Bandar (UDA) sebelum menabur bakti sebagai warga Institut Teknologi MARA (ITM) selama 27 tahun berikutnya.

“Saya mula kerja di ITM sebagai pensyarah, pada 1 haribulan Mac 1976, sehinggalah saya berhenti pada 28 Februari 2003. Di tengah-tengah itulah saya sempat dua kali sambung belajar untuk Masters (ijazah Sarjana) dan PhD,” ceritanya lagi.

Tidak sekadar menyebutnya, bagi memastikan penulis memperolehi fakta yang tepat dan jelas, Dr Abdullah Sudin tidak jemu mencatatkan satu persatu butiran itu di papan putih. Boleh jadi juga tabiat itu diwarisinya dari kebiasaan sekian lama melayani kerenah para pelajarnya di dewan kuliah.

Beliau mengambil cuti belajar antara 1980 hingga 1982 sehingga memperolehi ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) di Universiti Kebangsaan Malaysia. Pada 1991, beliau sekali lagi mengambil cuti belajar sehingga memperolehi PhD (Islamic Economy) dari University of Wales, United Kingdom, pada 1995.

Sepanjang tempoh khidmatnya di ITM, beliau sempat bertugas di tiga negeri, bermula di Perlis (1976-82), Terengganu (1982-86) dan berakhir di Kelantan (1986-2003).

Ditanya tentang sesuatu yang paling manis sepanjang kerjayanya, Dr Abdullah Sudin terus tersenyum.

“Hak paling manis sekali, awal-awal kerja dulu lah. Mula kerja dulu tak terus dapat gaji. Saya mula kerja awal Mac, akhir Mei baru dapat. You tahu, duit gaji dapat selonggok tu, saya terus guna buat belanja kahwin,” ujarnya sambil ketawa kecil.

Hasil perkongsian hidupnya dengan seorang guru, Hajah Fauziah Haji Yaacob, rumah tangga bahagia itu dikurniakan tujuh cahaya mata. Anak sulung mereka, Handzalah dilahirkan pada 1977, kini bertugas sebagai pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Anak kedua, Ansari (1978, arkitek), diikuti Nur Samihah (1983, doktor). Empat anak lagi masih menuntut, masing masing Ali Ilman (1985, jurusan Kejuruteraan), Umar Ikhwan (1987, Ekonomi), Hajar Aishah (1990, Pengajian Islam) dan Osman Bakr (1992, multimedia).

Ditanya mengenai sejarah penglibatannya dalam HALUAN, Dr Abdullah Sudin pantas membentang beberapa dokumen dan majalah menerangkan profail dan program pertubuhan tersebut. Beliau yang menjawat Presiden HALUAN sejak 1997 kelihatan amat ‘well-versed’ mengenai setiap perkembangan pertubuhan diterajuinya itu.

“Sebenarnya HALUAN telah wujud sejak 1988 lagi, di Selangor. Aktiviti kita macam-macam, sejak dulu. Cuma sebahagian orang baru kenal dan baru tahu tentang HALUAN apabila tercetusnya kes Mavi Marmara awal tahun ini,” Dr Abdullah Sudin separuh menyesali hakikat itu.

Menurutnya, HALUAN Palestin hanyalah salah satu di antara 21 biro dan kelab yang wujud dalam HALUAN. Setiap biro itu pula aktif melaksanakan berbagai program sepanjang tahun.

“Cuma ekoran isu LL4G tempohari, nama HALUAN, khususnya HALUAN Palestin agak kerap disebut orang, dan saya sendiri pun banyak dijemput memberi penerangan berhubung peristiwa tersebut,” akuinya.

LL4G adalah projek kemanusiaan terbesar yang pernah dilancarkan masyarakat antarabangsa bagi memberi bantuan kepada penduduk Palestin. Bagi menjayakannya, HALUAN telah bekerjasama dengan sebuah NGO Turki, IHH di peringkat antarabangsa. Di dalam negara pula, sebilangan pertubuhan ikut menggabungkan tenaga, seperti Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Jemaah Islah Malaysia (JIM), Palestinian Center of Excellence (PACE), Aqsa Syarif, Dewan Pemuda Masjid Malaysia, Pertubuhan Mawaddah Malaysia, Viva Palestina Malaysia (VPM), Global Peace Mission dan Muslim Care.

Bagi HALUAN pula, khususnya Dr Abdullah Sudin sendiri, misi LL4G itu hanyalah secebis daripada rutin mingguan yang sangat padat. Komitmen dan kesungguhannya menjayakan segala program dianjurkan pertubuhan diterajuinya itu menyebabkan beliau tidak jemu bergegas ke seluruh pelusuk negara, dan kadangkala ke peringkat antarabangsa, saban minggu.

Mujurnya, kepenatan menyempurnakan tanggungjawab berat itu tidak sedikit pun menjejaskan wibawanya sebagai seorang insan yang mesra dan mudah didekati. Kemesraan itu banyak membantu memadamkan rasa kekok atau canggung di hati sesiapa saja yang berbicara bersamanya.

(Artikel ini disiarkan majalah bulanan al-Muslimah edisi November 2010 dengan tajuk sama di ruangan Personaliti Lelaki)